Koop hier uw tickets

 

Datum: zondag 16 april
Locatie: Rotterdam Ahoy / Pasar Malam Istimewa

Deuren open: 10:00 uur
Introductie door Frans Leidelmeijer: 10:30 uur
Start theater: 11:00 uur
Pasar Malam Istimewa: 12:30 uur

Stravinsky’s L’Histoire du Soldat is een wereldberoemde compositie gebaseerd op een oud volksverhaal over een soldaat die zijn ziel aan de duivel verkoopt. Het sociaalkritische werk, een aanklacht tegen de bedervende macht van geld, ontstond uit nood tijdens de crisis na de Eerste Wereldoorlog. Stravinsky schreef dit werk voor een klein ensemble en wilde dat toekomstige uitvoeringen werden opgevoerd met gebruik van de plaatselijke culturele context. Dit allereerste Javaanse verhaal van de soldaat, een groot succes in Indonesië, heeft een actuele tekst van de Indonesische dichter en activist Goenawan Mohamad. Deze voorstelling is een verrassende combinatie van tekst, humor, dans, mime, slapstick en muziek. Wieteke van Dort vertelt het verhaal, de livemuziek is van het New European Ensemble en de dans wordt verzorgd door bekende dansers uit Java. Een humoristisch, ontroerend en vrolijk theater.

 

Na afloop van de voorstelling heeft u de hele dag gratis toegang tot de Pasar Malam Istimewa in Ahoy!

 

 

Prijs: €22,00 (Na afloop heeft u gratis toegang tot de Pasar Malam in Ahoy)

Koop hier uw tickets

 

Foto’s “Een Javaanse L’Histoire du Soldat 2017”

Klik op de afbeelding voor een grotere weergave (foto’s: Joris Jan Bos)

Muziek: Igor Stravinsky
Tekst: Goenawan Mohamad (Naar Ferdinand Ramuz)
Regie/choreografie/licht/kostuums/stage: Gerard Mosterd
Ensemble: New European Ensemble
Verteller: Wieteke van Dort
Dans: Siko Setyanto, Rury Avianti en Hendro Yulyanto
Inleiding: Frans Leijdelmeijer

Gerard Mosterd regisseert een Indonesische versie van Stravinsky’s L’Histoire du soldat. Wieteke van Dort verteld dit sprookjesachtige project, een aanklacht tegen de corrumperende macht van geld. Verlevendigd met drie Javaanse dansers die behoren tot de wereldtop in samenwerking met het virtuoze New European Ensemble. Culturen, generaties, tijdperken, disciplines en filosofieën verbinden in dit geëngageerde, spectaculaire en poëtische muziektheaterproject.

Een Javaanse L’Histoire du Soldat

Stravinsky schreef L’Histoire du Soldat tijdens de crisisjaren na de Eerste Wereldoorlog voor een groep arme, werkeloze kunstenaars en musici. De reizende voorstelling over een soldaat die zijn ziel (zijn viool) aan de duivel verkoopt draait om een politiek thema: geld corrumpeert! Dat maakte L’Histoire du Soldat tot de inspiratiebron voor vele sociaalkritische theaterproducties die te zien waren tijdens het interbellum, zoals de stukken van Bertold Brecht. Stravinsky schreef L’Histoire du Soldat voor een klein ensemble en liet weten dat het over de hele wereld kan worden uitgevoerd, waarbij hij theatergezelschappen aanspoorde hun productie af te stemmen op de lokale cultuur. Daar is enthousiast gehoor aan gegeven. Boven de poolcirkel is een inuïtversie op de planken gebracht. Een eerste Indonesische versie was in 2011 te zien in Yogyakarta en daarna jaarlijks in een hele reeks uitverkochte Javaanse theaters.
Inmiddels is de tekst is op de actualiteit en Indonesische context afgestemd door de bekende Indonesische dichter,
journalist en activist Goenawan Mohamad. Vanuit het Indonesisch is de tekst van Goenawan vertaald door Monique Soesman en her bewerkt door Bo Tarenskeen. Dit beroemde, historische theaterproject is een ongebruikelijke combinatie door het mixen van allerlei stijlen, slapstick, comedy, tekst en virtuoze muziek in een Javaanse setting. De dans vormt een absurd contrast met Stravinsky’s grillige en exacte muziek.

Wieteke van Dort is een Nederlands-Indische actrice, cabaretière en zangeres, die bekend is geworden door verschillende kinderprogramma’s en het Nederlands Indische typetje Tante Lien in De Late Late Lien Show. In De Stratemakeropzeeshow met Aart Staartjes en Joost Prinsen speelde zij de ‘deftige dame’. Van 1976 tot 1978 presenteerde Wieteke van Dort het radioprogramma Radio Lawaaipapegaai en van 1978 tot 1982 presenteerde ze het vervolg op televisie: Papelagaaiwaai. In 1979-80 zond de KRO een liedjesprogramma uit met de titel Kun je nog zingen, zing dan mee, met onder anderen Wieteke van Dort en Willem Nijholt.
Van 1979 tot 1981 speelde zij samen met Staartjes en Prinsen in de televisieserie J.J. De Bom voorheen De Kindervriend en vervolgens in televisieprogramma Het Klokhuis.

Gerard Mosterd is regisseur, choreograaf, producent, publicist en docent. Hij studeerde af aan het Koninklijk Conservatorium en vervolgde een internationale loopbaan als beroepsdanser bij een keur van grote gezelschappen waaronder London Festival Ballet, English National Ballet en Concordanse Paris waarmee hij in theaters over de hele wereld optreedt en met spraakmakende choreografen werkt. Vanaf midden jaren negentig legt hij zich toe op het maken van onafhankelijke, interculturele en moderne theaterproducties waarin altijd de verbinding tussen Azië en Europa centraal staat. Inmiddels heeft hij 40 verschillende en vaak avondvullende voorstellingen geproduceerd. Na de val van Soeharto werkt hij jaarlijks in Indonesië en toert met zijn voorstellingen jaarlijks langs Indonesische en Aziatische theaters en festivals. Regelmatig werkt hij met prominente Indonesische kunstenaars zoals Boi G Sakti, Eko Supriyanto, Goenawan Mohamad, Didik Nini Thowok, Benny Krisnawardi, Miroto en Garin Nugroho. Hij organiseert tournees voor Aziatische en Oost Europese gezelschappen met zijn productiekern kantorpos.nl.

Rury Avianti is bekend als een van de veelzijdigste hof danseressen op Java. Zij is een sterdanseres aan de aristocratische hofdansgroep van de Mangkunegaran Kraton in Solo. Sinds haar vroege jeugd is zij verbonden aan dit gezelschap, waarmee zij over de hele wereld optreedt. Met vele theatermakers en regisseurs in Indonesië heeft zij samengewerkt waaronder Sen Hea Ha, Yudi Tajudin, Goenawan Mohamad, Sardono Kusumo en Garin Nugroho. Met haar eigen traditionele dansgezelschap in Solo, Swargaloka toert ze in binnen en buitenland.

Siko Setyanto is een opmerkelijk danstalent uit Solo. Opgeleid door Wied Sendayani in Solo werkte hij met vele choreografen en gezelschappen in Indonesië, waaronder Marinatari, Sumber Cipta, United Dance Works en Namarina. Siko wordt door de Indonesische pers in Jakarta beschreven als het grootste moderne danstalent van Indonesië.

Hendro Yuliyanto (Solo) is een jonge, virtuoze Javaanse dansster uit Solo in Centraal Java. Hij werkte onder meer met filmregisseur Garin Nugroho en choreografen als Sardono Kusumo en Eko Supriyanto. Hij danst regelmatig de Ramayana in de Prambanan ruïnes tussen Solo en Yogyakarta en is geliefd om zijn veelzijdigheid en humor. Hij woont en werkt in Banyumas waar de erotische Lengger dans vandaan komt.

Frans Leidelmeijer is een kunstexpert en galeriehouder. Landelijk kent men hem van het populaire televisieprogramma “Tussen Kunst en Kitsch”. Frans favoriete periode is het begin van de 20e eeuw. Een tijdperk van grote sociaal-politieke en artistieke vernieuwingen waarbinnen “L’Histoire du Soldat” ontstond. Voor aanvang van de voorstelling geeft Frans met behulp van beeldmateriaal een inleiding over Stravinsky, zijn tijd en de artistieke stromingen die tot op vandaag ons beeld van de wereld en van kunst, dans en muziek blijvend hebben veranderd.

New European Ensemble
Het in Den Haag gevestigde New European Ensemble is in 2008 opgericht door bevlogen jonge musici uit heel Europa. Het heeft nationaal en internationaal een grote reputatie opgebouwd, met fantasievolle programma’s, ‘aanstekelijk enthousiasme’ (Nutida Musik) en ‘exemplarische uitvoeringen’ (de Volkskrant). De musici maken geregeld internationale tournees. Vooraanstaande componisten werken graag met hen samen, zoals Kaija Saariaho en Magnus Lindberg. Ze presenteren hedendaagse muziek op een vernieuwende manier en brengen combinaties tot stand met andere kunstvormen zoals film, literatuur, theater, dans en beeldende kunst. Ook belichten ze actuele maatschappelijke thema’s en spelen ze concerten op alternatieve locaties, buiten de concertzaal.
De musici halen nieuwe muziek uit de ivoren toren, niet alleen om een breder publiek aan te spreken, maar ook om zichzelf artistiek uit te dagen. Het ensemble presenteerde verschillende spraakmakende projecten. Dat nieuwe muziek niet losstaat van de traditie, laat het ensemble horen in concerten waarin nieuwe en oudere muziek zinvol worden gecombineerd.
Het New European Ensemble heeft opgetreden in alle belangrijke concertzalen in Nederland, waaronder het Concertgebouw en het Muziekgebouw aan ’t IJ in Amsterdam, De Doelen in Rotterdam, Musis Sacrum in Arnhem en de Dr Anton Philipszaal in Den Haag. Het speelt regelmatig in overzeese concertzalen en festivals. New European Ensemble wordt structureel gesubsidieerd door de Gemeente Den Haag en het Fonds voor de Podiumkunsten.

 

Nederlandse pers over een Javaanse L’Histoire du Soldat:

Leeuwarder Courant
Een draai die bijzonder goed uitpakt met drie Indonesische dansers en Wieteke van Dort als een innemende, smeuïge vertelster. Plus het New European Ensemble met zeven jonge, uitermate gedreven musici

De Telegraaf
Een stuk uit de eerste wereldoorlog bewerken voor een andere tijd en cultuur. Een hele opgave die Gerard Mosterd met verve heeft opgepikt. Versmelting van twee culturen. Een overtuigende voorstelling

De Groene Amsterdammer
De Javaanse versie van Stravinsky’s Soldat is een eindafrekening met de koloniale cultuurpolitiek. Over ‘hoge’ cultuur die zogenaamd gecompromitteerd wordt door ‘het lagere’. Combinatie met de explosieve, individualistische maar minutieuze bewegingstaal die hoort bij Stravinsky’s muziek (is) een schot in de roos voor uitvoerenden én publiek

Theaterkrant
Fascinerend om te zien hoe Gerard Mosterd de Javaanse traditionele dans koppelt aan de strakke en complexe ritmes van Stravinsky en speelt met het contrast daartussen, door te versnellen en te vertragen, dansscènes in slow-motion af te wisselen met een moordend tempo dat Stravinsky voorbijstreeft

Cultuurpodium
L’Histoire du Soldat is een bijzondere belevenis.Topproductie

NRC Handelsblad
Vernuftige, fantasierijke choreografie van regisseur Gerard Mosterd.

Dans Magazine
Wieteke ‘Tante Lien’ van Dort als verteller en duivel is een gouden vondst. De soms bruuske, hoekige bewegingen en sterke mimiek (van de Javaanse dansers) lenen zich wonderwel voor Stravinsky’s expressieve, bij vlagen absurdistische muziek. Pakkend vooral – en prachtig mimisch gedanst – is een slapstickscène waarin een danseres met zwarte snor een in tutu gehulde mannelijke danser verleidt. Mosterd speelt in zijn stukken graag met vaststaande conventies en rollen: man/vrouw, hetero/homo, traditie/modern, oost/west